Wednesday, March 2, 2016

Intarpas apie miegą
Iškilo klausimų apie mokymo miegoti svarbą (man šis žodžių derinys patinka, nes jeigu atkreipsime dėmesį į miego higienos reikalavimus, tai iš tikrųjų net suaugusiems daug ko reikėtų pasimokyti). Skaitant mokymo miegoti patarimus gali susidaryti įspūdis, kad tai vaiko kankinimas, siekiant sau naudos. Bet visas mokymas nesiremia principu - aj paverks, paverks ir nusibos, o aš galėsiu ramiai miegoti. Visas procesas - žinių ir empatijos derinys.
Miegas nėra kažkoks pasyvus procesas, tai aktyvi smegenų būklė, tik jos metu aktyvinamos kitos nei būdravimo metu smegenų sritys. Gali iškilti klausimas - kam mokyti vaiką užmigti savarankiškai, juk šalia yra mama motinystės atostogose, kuriai tai iš tikrųjų jokios ne atostogos. 
Smegenų veiklą galime užrašyti elektroencefalografo pagalba (čia kaip elektrokardiograma širdžiai, tai elektroencefalograma smegenims). Kai tik toks aparatas atsirado, pavyko išsskirti tam tikras smegenų aktyvumo būkles - būdravimą, lėtąjį (angl.NREM - non rapid eye movement) ir paradoksinį (angl. REM - rapid eye movement) miegą. Pagrindiniai miegą reguliuojantys mechanizmai yra cirkadinis (paros ritmas) ir homeostatinis (jo dėka miego trūkumo atveju pagilėja ir pailgėja miegas), kai kas išskiria emocinį miego reguliacijos procesas, kuris greičiausiai ir budina abejones bei diskusijas dėl mokymo miegoti, nes yra gana miglotas dalykas. Emocinės miego reguliacijos pvz. rytoj laukia egzaminas, labai jaudinuosi, slopinu aktyviai norą miegoti ir mokausi. Vaikų, o ypač kūdikių šie reguliacijos procesai yra nesubrendę. Kaip tai galima pastebėti? Visi žinome, kad dauguma kūdikių iki 6 mėn. neišmiega visos nakties, nemažai miega dieną, tai pastebėję mokslininkai nusprendė ištirti jų paros melatonino koncentracijas (hormonas, sukeliantis miegą) ir pastebėjo, kad lyginant su suaugusiais, jjie neturi šio hormono koncentracijos svyravimų paros bėgyje. Būtent dėl cirkadinio ritmo, mums reikia kelių dienų adaptacijai kitoje laiko juostoje. Homeostatinį mechanizmo nebrandumą atspindį pavyzdys, kad vaikas, kuris dienos metu labai nuvargo ir nemiegojo, nebūtinai gerai miegos naktį, dažniausiai bus priešingai.
Tiek REM, tiek NREM miego metu vyksta svarbūs procesai smegenų brendime, organizmo ląstelių atsinaujinimas, šių fazių kaita užtrunka 90 min., kūdikiams būna 60 min. Ir kad visi regeneracijos procesai įvyktų, šios fazės turi kaitaliotis ir nenutrūkti, paryčiais santykinai sumažėja lėtojo miego trukmė ir galime nubusti.
Dabar kai išsiaiškinome miego sandarą ir kas jo metu vyksta, pateiksiu situaciją. Įsivaizduokite 9 mėn. kūdikį, kuris nemoka savarankiškai užmigti, ima mosikuoti rankomis, stotis lovytėje, prašyti gerti ir išsibudina, jo miegas nėra ramus, nes susidaręs įprotis REM fazės metu nenugrimzti atgal į gilųjį miegą. Galite sakyti - tai puiku, jeigu lovytėje jam neramu, tegul miega kartu su manimi, jis tada nesibudina, o jeigu ima busti, pajunta mane šalia ir greitai užsnūsta. Kaip ir minėjau pastarajame savo tekste miegojimą kartu lemia kultūriniai skirtumai, afrikiečių gentyse visa šeima vienoje palapinėje, galima sakyti vienoje lovoje, miega, Amerikoje madingi "nursery rooms" - atskiri kūdikių miegamieji. Labiausiai miegas kartu su tėvais peikiamas dėl padidėjusios staigios kūdikių mirties rizikos (nors yra teigiančių, kad nesant kitų rizikos veiksnių, pvz.vieno iš tėvų rūkymas, pats miegojimas kartu rizikos nedidina) ir perkaitimo rizikos. Taip pat nemažai publikacijų skelbia faktus, kuriais sunku patikėti - 2 mėn. kūdikiai, miegantys su tėvais vienoje lovoje turi labiau fragmentuotą miegą, mažiau gilaus miego, dažniau nubunda, turi kvėpavimo sutrikimų nakties metu (šniokščiantis kvėpavimas), vėlesniame amžiuje dažniau pasireiškia miego baimės (parasomnijos). Tačiau randamos tvirtos sąsajos tarp žindymo trukmės, laktacijos ir miegojimo kartu su tėvais vienoje lovoje (na, taip mamai lengviau, ji geriau išsimiega, pagal save žinau:D). Neradau nė vieno straipsnio, kuriame būtų tirtas mokymo miegoti metu patirtas stresas ir jo įtaka vaiko vystymuisi. Ir kaip ten bebūtų, vistiek ateis metas, kai vaikas turės savo lovoje miegoti, Todėl radau labai gražų metodą, kaip išmokyti vaiką miegoti savo kambaryje savo lovoje - iš pradžių miegate su vaiku jo lovoje, kita naktį prie lovos, dar kitą naktį toliau nuo lovos, dar kitą pasislėpę už kokio nors daikto, kad jūsų nematytų, bet žinotų, kad jūs kambaryje, dar kitą naktį už durų ir galiausiai kitame kambaryje.
Tikiuosi informacija buvo suprantama, naudinga ir atvėrė akis į fragmentuoto miego pasekmes.

No comments:

Post a Comment